התליית הליך משפטי בשל דוקטרינת "הליך תלוי ועמד"

בית המשפט דן בהתליית הליך משפטי בשל דוקטרינת "הליך תלוי ועמד"

 

 

בית משפט השלום בירושלים

 

 

ת"א 36442-10-19

                                                                  

 

לפני

כבוד השופט מוחמד חאג' יחיא

 

 

התובע

 

 

___

 

 

נגד

 


הנתבעים

 

1___

2___

3.____

 

 

4. ____

5____

 

 

6___

 

 

     

 

החלטה

 

כללי

 

 

השתלשלות העניינים בתמצית

 

 

 

 

 

 

 

דיון והכרעה

 

 

רקע - מערכות היחסים שבין הצדדים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עד כאן לעניין ההליך המקביל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דיון והכרעה

 

 

 

 

 

דוקטרינת הליך תלוי ועומד

 

 

אנמק.

 

 

 

 

"למעשה, ישנו קשר הדוק בין השיקולים שיש לבחון לצורך עיכוב הליכים בשל קיומו של הליך תלוי ועומד לבין האפשרות שתוצאת ההליך המקביל תהווה מעשה בית דין ביחס לצדדים בהליך שעיכובו מתבקש. כך, נפסק כי גם בבסיס הדוקטרינה של מעשה בית דין עומדים השיקולים של מניעת הכבדה על בתי המשפט, מניעת הכרעות סותרות וכן מניעת הטרדה חוזרת ונשנית של בעל דין"

 

 

"השיקולים המרכזיים שעל בית המשפט לשקול במסגרת ההכרעה בבקשה לעיכוב בירור תובענה הם יעילות הדיון, חסכון במשאבי זמן והוצאות, מניעת הכרעות סותרות, נוחות בעלי הדין והכרעה מהירה בסוגיות שלפניו"

 

[ראו גם: רע"א 4549/20 גינדי החזקות ייזום 2009 בע"מ נ' רות פייס (22.7.2020), פסקה 8].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"במצב דברים זה - ולאור התביעה החדשה (קרי: התביעה שלפנַי - ההוספה שלי מ.ח.י.) עלול להיווצר מצב של פסיקות סותרות שיש להימנע ממנו, דרך המלך הנה עיכוב ההליכים בתיק כאן עד להכרעה בתביעה החדשה"

 

 

 

 

"לא זו אף זו - פרט לעובדה שבית המשפט הנכבד כאן הביע דעתו שאינו מעונין לדון בתביעה - החלטה שבמלוא הענוה אינה ראויה - שהתביעה בסמכות בית המשפט, ועליו להפעיל סמכות זו - שזה תפקידו"

(ההדגשה אינה במקור)

 

 

 

 

לפי תקנה 3 בתקנות החדשות:

 

"(א)  בית המשפט אחראי על ניהול ההליך השיפוטי לשם הגשמת המטרות שביסוד תקנות אלה; לשם כך עליו ליזום, אם נדרש, ולהחליט כל החלטה לפי תקנות אלה במטרה לקדם את התנהלותו של הליך ראוי והוגן.

(ב)    חובת בעלי הדין ובאי כוחם היא לסייע לבית המשפט בקיום המוטל עליו לפי תקנות אלה, וכן לנהוג בתום לב ובהגינות דיונית תוך שהם מסייעים במימוש התכלית הדיונית, ובכלל זה העמדת הפלוגתות האמיתיות שבמחלוקת בין בעלי הדין, מיקודן, בירורן והכרעה בהן"

 

למיותר לציין, כי תקנה 4 בתקנות החדשות קובעת את כלל היסוד שבסדרי הדין וגם במהות, לפיו "לא יעשה בעל דין או בא כוחו שימוש לרעה בהליכי משפט..., לרבות פעולה בלתי מידתית לאופי הדיון, לעלותו או למורכבותו".

 

 

תקנה 5 בתקנות החדשות אף קובעת זאת מפורשות:

 

                        "בית המשפט יאזן, לפי הצורך, בין האינטרס של בעלי הדין ובין האינטרס הציבורי; לעניין זה, "אינטרס ציבורי" - נגישות הציבור למערכת בתי המשפט לרבות קיומו של דיון משפטי צודק, מהיר ויעיל, חיסכון במשאבי זמן ועלויות, מניעת הכרעות סותרות ומניעת שימוש לרעה בהליך השיפוטי"

(ההדגשות אינן במקור)

 

 

סיכום

 

 

 

 

 

 

המזכירות - להודיע לצדדים בהתאם.

 

ניתנה היום, כ"ו טבת תשפ"א, 10 ינואר 2021, בהעדר הצדדים.