בית המשפט העליון מחדד את ההלכה לעניין השאלה אימתי רכב ייחשב רכב המעורב בתאונה?
בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים |
|||
ע"א 2812/20 |
|
||
ע"א 3696/20 |
|
||
ע"א 8280/20 |
|
||
לפני: |
כבוד השופט י' עמית |
|
|
|
כבוד השופטת ד' ברק-ארז |
|
|
|
כבוד השופט א' שטיין |
|
|
|
|
|
|
המערערת בע"א 2812/20: |
קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים |
|
|
|
|
|
|
המערערת בע"א 3696/20: |
פלונית |
|
|
|
|
|
|
המערערת בע"א 8280/20: |
פלונית |
|
|
|
|
|
|
|
ג ד |
|
|
|
|
|
|
המשיבים בע"א 2812/20: |
1. פלונית 2. רפי חבז 3. פלונית |
|
|
|
|
|
|
המשיבים בע"א 3696/20: |
1. קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים 2. 3. פלונית |
|
|
|
|
|
|
המשיבים בע"א 8280/20: |
1. קרנית – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים 2. |
|
|
ערעורים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי ירושלים בת"א 063158-11-14 שניתן ביום 28.2.2020 וביום 5.10.2020 על ידי כבוד השופט א' דראל |
בשם המערערת בע"א 2812/20 והמשיבה בע"א 3696/20 ובע"א 8280/20: |
|
|
|
בשם המערערת בע"א 3696/20 והמשיבה בע"א 2812/20: |
|
|
|
בשם המערערת בע"א 8280/20 והמשיבה בע"א 2812/20 ובע"א 3696/20: |
|
|
|
בשם המשיב בע"א 2812/20, בע"א 3696/20 ובע"א 8280/20: |
|
פסק-דין |
השופט י' עמית:
שלושה ערעורים מאוחדים שעניינם בתביעה לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן: החוק או חוק הפיצויים).
רקע
קרנית לא חלקה על חובתה לשאת בנזקי הנפגעת ומיקדה את טענותיה במישור היחסים שבינה לבין המשיב ובין אמה של הנפגעת, נגדם הגישה הודעת צד שלישי. בית המשפט המחוזי הורה על פיצול הדיון כך שתחילה תוכרע שאלת הנזק ולאחר מכן תתבררנה יתר השאלות הטעונות הכרעה.
בחו?ת הדעת הסופיות מטעמם קבעו המומחים הרפואיים את הנכויות הבאות: בתחום האורתופדי – 10%; בתחום הנוירולוגי – 40% בגין דימום מוחי טראומטי עם פגיעה קוגניטיבית בזיכרון ובתפקודים אקזקוטיביים והפרעת התנהגות, כשמחצית מהנכות (20%) יוחסה לתאונה והמחצית האחרת (20%) יוחסה למצב קודם. בנוסף נקבעו 2.5% נכות בשל מיגרנה המיוחסת לתאונה; בתחום הפסיכיאטרי – 10% בשל תסמינים המנעותיים וחרדתיים שהתווספו לאחר התאונה, ונקבע כי הפרעות ההתנהגות מהן סובלת הנפגעת היו קיימות עובר לתאונה וההחמרה בהן כלולה בנכות שנקבעה בתחום הנוירולוגי.
על בסיס קביעות אלה נפסקו לנפגעת הסכומים הבאים: 1,050,000 ₪ בגין הפסדי שכר לעבר ולעתיד; 130,000 ₪ בגין הפסדי פנסיה; 125,000 ₪ בגין עזרה לזולת לעבר ולעתיד; 10,000 ₪ בגין הוצאות רפואיות; 25,000 ₪ בגין הוצאות נסיעה; ו-72,000 ₪ בגין כאב וסבל. בית המשפט לא מצא לפסוק לנפגעת פיצוי עבור הוראה מתקנת ועזרה בלימודים לעבר או לעתיד, וניכה מהסכום שהתקבל תשלומים ששולמו לאם הנפגעת כחלק מקצבת ילד נכה של המל"ל. אשר לקצבאות עתידיות, בית המשפט קבע כי על פני הדברים הנפגעת עשויה להיות זכאית לנכות כללית עם סיום שירותה הצבאי, והקפיא סך של 350,000 ₪ מהפיצוי עד שתמצה זכויותיה מול המל"ל. בסופו של יום, נפסק לזכות התובעת הסך של 1,043,000 ₪ כאמור בצירוף שכר טרחת עו"ד. בשים לב לסכום הכולל שנפסק, נקבע כי הנפגעת תישא בתשלום האגרה המתחייב מניהול ההליך בבית המשפט המחוזי בניכוי האגרה החלה על הליך המתנהל בבית משפט השלום, שישולם על ידי קרנית (תקנה 5(ג) לתקנות בתי המשפט (אגרות), התשס"ז-2007 (להלן: תקנות האגרות)).
לאחר שמיעת עדים ובחינת ראיות הצדדים, לרבות חו?ת דעת מומחים, הורה בית המשפט על קבלת ההודעה. בית המשפט מצא להעדיף את גרסת האם להתרחשות התאונה כפי שנמסרה בהודעתה למשטרה, ועל בסיסה קבע כי הנפגעת אכן הוטחה ברכב המאזדה לאחר שהרנו פגע בה והתקיים מגע בינה לבין הרכב. עוד נקבע כי רכב המאזדה חנה במקום החוסם את נתיב הנסיעה וחייב נהגים, ביניהם המשיב, לסטות מנתיבם כדי לעקוף אותו. חניית הרכב בדרך זו יצרה סיכון תחבורתי בשים לב לצורת העמידה ששינתה את מסלול הנסיעה, אי הצמדות רכב הרנו לימין וצמצום השטח העומד לרשות המשתמשים בכביש. בהינתן הקביעה כי רכב המאזדה חנה בחניה אסורה והנפגעת הוטחה בו, לא ניתן לראות ברכב המאזדה כ"זירה" בלבד, וקיים קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין עמידת הרכב במקום שבו עמד לבין התאונה.
בשל כל האמור נקבע כי רכב המאזדה הוא רכב המעורב בתאונה והמשיב והאם חייבים כלפי קרנית בגין כל סכום ששילמה או תשלם לנפגעת מכוחו של פסק הדין. עוד נפסק כי המשיב והאם יישאו בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של קרנית כמפורט בפסק הדין.
הערעורים
(-) ערעור האם (ע"א 8280/20) הנסב בעיקרו על הקביעה כי רכב המאזדה שבו נהגה יצר סיכון תחבורתי ואינו מהווה "זירה" וכן על הקביעה כי התקיים מגע בין הנפגעת לרכב, כך שרכבה של האם הינו רכב המעורב בתאונה. האם הוסיפה וטענה, בין היתר, כי לנוכח גובה הסכום שנפסק, בית המשפט המחוזי נעדר סמכות עניינית ליתן פסק דין המקבל את ההודעה; כי קרנית מנועה ומושתקת מלטעון כלפי האם; וכי ככל שיקבע כי רכב המאזדה הוא רכב המעורב בתאונה, לא היה מקום להטיל את השיפוי לטובת קרנית ביחד ולחוד לנוכח אשמתו של המשיב (סעיף 9 לחוק הפיצויים).
(-) ערעור הבת-הנפגעת (ע"א 3696/20) וערעורה של קרנית (ע"א 2812/20) הנסבים על גובה הנזק. הן קרנית הן הנפגעת הלינו על הנכות התפקודית שנקבעה וכפועל יוצא על הפסדי ההשתכרות לעתיד והפסדי הפנסיה שנפסקו. לטענת הנפגעת, לא היה מקום לייחס את הנכות למצבה עובר לתאונה, שכן בעבר סבלה מבעיות שפה ובעיות רגשיות אך לא מבעיות קוגניטיביות, ולאחר האשפוז טופלה ברטלין והשתפר מצבה. עוד לטענתה, יש לקבוע לה אובדן השתכרות מלא וכך גם עולה מסעיף הליקוי לפיו קבע המומחה הנוירולוגי את נכותה (סעיף 32א(1)(ד) לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), התשט"ו-1956). בתוך כך, הנפגעת מערערת גם על החלטת הביניים של בית משפט קמא מיום 27.6.2020 שבה נדחתה בקשתה לחקור את המומחים הרפואיים. קרנית מנגד סבורה כי לנפגעת נכות רפואית ותפקודית משמעותית שאינה קשורה לתאונה ולא באה לידי ביטוי בקביעותיו של בית משפט קמא, וכי בנסיבות המקרה נסתרה חזקת השכר הממוצע במשק החלה לגבי נפגעים שהינם קטינים וצעירים.
לנפגעת טענות גם ביחס לראשי נזק אחרים ולשיטתה, היה מקום לפסוק פיצוי בגין הוראה מתקנת וסיוע בשיעורים פרטיים לעבר ולעתיד וכן להגדיל את הסכומים שנפסקו בגין עזרת הזולת לעבר ולעתיד, הוצאות רפואיות והוצאות נסיעה מוגברות. הנפגעת אף טענה כי לא היה מקום לחייבה בתשלום חלקי של אגרת בית המשפט, באשר הסכום "ברוטו" שנפסק לזכותה בצירוף שכר טרחת עו"ד עולה על 60% מתחום סמכותו של בית משפט השלום (תקנה 5(ג) לתקנות האגרות), ובית משפט קמא לא היה רשאי להפעיל שיקול דעת בנושא.
דיון והכרעה
אפתח את הדיון בדרך התרחשות התאונה וערעורה של האם.
ערעור האם – האם רכב המאזדה הינו רכב המעורב בתאונה?
תאונה שבה מעורבים מספר כלי רכב
(ב) נפגע אדם מחוץ לכלי הרכב בתאונת דרכים שבה היו מעורבים מספר כלי רכב, יהיו הנוהגים חייבים כלפיו יחד ולחוד; בינם לבין עצמם ישאו בנטל החיוב בחלקים שווים. לענין חלוקת החבות בין הנוהגים לפי סעיף קטן זה, רואים כלי רכב כמעורב בתאונת דרכים אם בעת התאונה היה מגע בינו לבין כלי רכב אחר או בינו לבין הנפגע.
[...]
אופן בחינת האחריות לפצות ניזוקים במצב הנדון סוכם על ידי המשנה לנשיאה א' ריבלין באופן הבא:
"בשלב הראשון, יש לבחון אם כלי הרכב הקשורים לתאונה נחשבים ככלי רכב מעורבים לפי הגדרת 'תאונת דרכים' בסעיף 1 לחוק – הגדרה הדורשת, בין השאר, 'שימוש' ברכב או התקיימות של אחת מן החזקות המרבות, וקשר סיבתי בין ה'שימוש' או החזקה לתאונה. אם רק אחד מכלי הרכב הוא רכב מעורב, רק חברת הביטוח שביטחה אותו תהא אחראית לפצות את הניזוקים. [...] בשלב השני, אם ישנו יותר מכלי רכב אחד המעורב בתאונה, יש לפנות לסעיף 3 כדי לקבוע מי מבין כלי הרכב אחראי לפצות את הניזוק. [...] כאשר מדובר בנפגעים שאינם נוסעים, והתקיים מגע פיסי בין כלי הרכב או בין כלי רכב לבין הניזוקים, חברות הביטוח של כלי הרכב חבות ביחד ולחוד לפי הוראת סעיף 3(ב) לחוק" (רע"א 3436/09 ביטוח ישיר חברה לביטוח בע"מ נ' הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ, פסקה 9 (12.6.2009) (להלן: עניין ביטוח ישיר), ההדגשות במקור).
ולעניין קיומו של קשר סיבתי בגדרי סעיף 3(ב) קבע המשנה לנשיאה ריבלין כלהלן:
"אכן, הוראת סעיף 3 לחוק בוחנת את 'המעורבות' בתאונה במשקפי 'המגע'. אלא, שבכך אין כדי לייתר את דרישת הקשר הסיבתי. הוראת סעיף 3 לחוק יוצרת מנגנון של יריבות בתובענה והסדר פנימי לחלוקת החבות, אך בשום פנים אינה באה להוסיף חבות או להטיל אחריות על מי שאינו מעורב בגרימת התאונה" (ע"א 1675/06 אררט חברה לביטוח בע"מ נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ, פסקה 5 (31.10.2007) (להלן: עניין אררט), בקשה לדיון נוסף נדחתה – דנ"א 9656/07 אררט חברה לביטוח בע"מ נ' מנורה חברה לביטוח בע"מ (29.6.2008)).
וכן:
"אשר לניזוקים שאינם נוסעים, שנפגעו מחוץ לרכב, עליהם תחול הוראת סעיף 3(ב) לחוק, וכל עוד התקיים מגע בין כלי הרכב או בין כלי הרכב לניזוק, ומתקיים גם קשר סיבתי בין המגע לתאונה, אזי יחויבו מבטחות כלי הרכב לפצות את הניזוקים ביחד ולחוד" (עניין ביטוח ישיר, פסקה 8).
עוד בנושא זה ראו: ע"א 6527/06 הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ נ' ארד (7.10.2008) פסקאות 6-4 (להלן: עניין ארד); רע"א 7501/11 אברמוב נ' בכר, פסקאות 10-9 (6.3.2012) (להלן: עניין אברמוב); רע"א 9115/11 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' עזבון המנוח חראזי אייל, פסקאות 11-10 (2.4.2012) (להלן: עניין מנורה).
אף לא נעלמו מעיני טענות האם ביחס לעדותו של בוחן התנועה המשטרתי שהעיד, בין היתר, כי האפשרות שהנפגעת נפלה על מכסה המנוע של רכב הרנו ומשם לרצפה היא 'הגיונית" (עמ' 131 לפרוטוקול שורות 16-15); כי הרכב הפוגע היה בתנועה ישרה (עמ' 127 שורה 7, עמ' 132 שורה 9), ולא נמצא וקטור המלמד על תנועה באלכסון של הנפגעת (עמ' 132 שורות 4-1) שיגרום להטחתה במאזדה. טענת האם בהקשר זה היא כי יש להסיק מעדותו של בוחן התנועה וממצאיו האובייקטיבים שנכללו בדו"ח שערך בזמן אמת כי לא היה מגע בין הנפגעת לבין המאזדה, ובמאזן ההסתברויות, לא עלה בידי קרנית להוכיח קיומו של מגע כזה. עם זאת, בית המשפט לא מצא להסתמך על חוות דעת המומחים מטעם הצדדים או על חוות דעתו של בוחן התנועה לעניין קיומו של מגע בין המאזדה לבין הנפגעת, בהתחשב בכך שהאחרון העיד כי נקודת המבט בבדיקה שערך הייתה האחריות הפלילית של המשיב לתאונה (עמ' 137) ועל סמך הממצאים בזירה הוא אינו יכול לקבוע או לשלול היתכנות של מגע כזה (עמ' 135 שורות 7-5, עמ' 137 שורות 6-4).
הילוכנו מתחיל אפוא בהגדרת המונח "תאונת דרכים" בסעיף 1 לחוק:
"תאונת דרכים" - מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי.
בענייננו, אין מחלוקת כי הנפגעת נפגעה מחוץ לרכב ולא עשתה שימוש ברכב. הדיון בבית המשפט המחוזי התמקד בתחולת החזקה המרבה שבהגדרה – "מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו" – ובשאלה אם רכב המאזדה חנה במקום היוצר סיכון תחבורתי (וראו בעניין אדרי).
גם דינן של טענות אלה להידחות. ראשית, ביחס למשמעות המונח "פגיעה ברכב", הובעה עמדה שונה לפיה "'פגיעה ברכב' כוללת גם היתקלותו של הנפגע ברכב עצמו, ללא גרימת נזק לרכב" (אנגלרד, עמ' 118). אכן, קיים ספק אם עיקר הנזק שנגרם לנפגעת נגרם באופן ישיר מהפגיעה של רכב המאזדה, שהייתה מאוחרת לפגיעה מרכב הרנו (השוו לעניין ביטוח ישיר, פסקה 5), אך מנגד, לטענתה של קרנית, לא הוכח שנזקי הנפגעת נבעו אך ורק כתוצאה מפגיעת הרנו, כך שאין אפשרות להפריד ולקבוע איזה נזק נגרם מאיזו פגיעת רכב.
בענייננו, בהינתן קביעתו של בית המשפט המחוזי כי חניית רכב המאזדה יצרה סיכון תחבורתי וגרמה לסטיית רכב הרנו לשמאל, תוך צמצום זמן התגובה של הנהגים – קיים קשר סיבתי בין חניית המאזדה במקום האסור לבין התרחשות התאונה (וראו והשוו למקרים המובאים אצל ריבלין בעמ' 335-334, המתייחסים להיתקלות הולך רגל באבן בסמוך לרכב חונה ולרוכב אופניים שהתנגש במשאית החונה במקום אסור לחניה. לעניין דרישת הקשר הסיבתי בין החזקה המרבה לבין התאונה ראו עניין מנורה, פסקה 10; עניין אברמוב, פסקה 9; ע"א 4430/12 הכשרת היישוב חברה לביטוח בע"מ נ' אלעסווי, פסקה 23 (1.7.2014); ע"א 201/13 אליהו חברה לביטוח בע"מ נ' מדינת ישראל, פסקה 41 (511.5.201)). בנסיבות המקרה דנן, בהינתן שרכב המאזדה גרם לפגיעת רכב הרנו בנפגעת ובהינתן שהנפגעת הוטחה לרכב המאזדה והתקיים ביניהם מגע – אין מקום לניתוק של כל אחד מהאירועים, ויש לראות את תאונת הדרכים שהתרחשה כאירוע רציף אחד המבסס את תחולתה של החזקה המרבה ואת מעורבותו של רכב המאזדה בתאונה במשקפי סעיף 3(ב) לחוק. ראו והשוו לעניין מנורה – שם היה מדובר בשלושה כלי רכב (אופנוע, פיז'ו, יונדאי) שחנו במקום אסור, בשולי כביש בין-עירוני. משאית שנסעה בשולי הכביש התנגשה בחלק האחורי של הפיז'ו, המשיכה בנסיעה על השוליים, ולאחר מכן פגעה באופנוע ובהולך רגל. נקבע כי מאחר שלא ניתן להפריד ולקבוע מה מידת מעורבותו של כל רכב בתאונה, ארבע המבטחות אחראיות לפצות את הולך הרגל בהינתן שקיים קשר סיבתי בין הימצאותם של הרכבים בחניה אסורה לבין הפגיעה בהולך הרגל וכי כל אחד מהרכבים הוא רכב המעורב בתאונה. כן ראו ע"א (מחוזי חי') 10174-02-11 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' אטיאס (30.11.2011) ובעיקר פסקאות כ"ח-ל"ה (השופטים י' גריל, ע' גרשון -י' וילנר) – שם פגע רכב סובארו במערבל שחנה בחנייה אסורה ופגע בניזוק שעסק בחיזוק הברגים בגלגל הרזרבי של המערבל. נקבע כי קיים קשר סיבתי, הן עובדתי הן משפטי, בין התנגשות רכב הסובארו במערבל לפגיעתו של התובע-הנפגע, והמערבל הוא רכב המעורב בתאונה. עוד ראו ת"א (מחוזי נצ') 14642-12-12 יאסין נ' הפניקס חברה לביטוח בע"מ (28.8.2016) (השופט א' קולה) – שם פגע רכב יונדאי בטנדר איסוזו ובתובע שעמד מחוץ לרכב. נקבע כי מבחן המגע התקיים; כי חלה החזקה המרבה בדבר חניה במקום אסור; וכי קיים קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין החניה האסורה לבין התאונה, כך שטנדר האיסוזו הוא רכב מעורב.
כדברי המשנה לנשיאה ריבלין בעניין אררט, הוראת סעיף 3 לחוק אינה באה להוסיף חבות או להטיל אחריות על מי שאינו מעורב בגרימת התאונה. חשש זה אינו מתקיים בענייננו, מקום שבו נקבע עובדתית שחניית רכב המאזדה יצרה סיכון תחבורתי שהתממש. מכל האמור עולה כי אין להתערב במסקנה אליה הגיע בית המשפט ולפיה רכב המאזדה הינו רכב המעורב בתאונה על פי סעיף 3(ב) לחוק.
ערעור האם נדחה אפוא.
ערעורן של קרנית והנפגעת – סוגיית הנזק
כידוע, ערכאת הערעור תתערב בהחלטות בדבר שומת פיצויי נזיקין במשורה ותוך בחינת הדברים "ממעוף הציפור" (ראו, למשל, ע"א 3222/10 ביטוח ישיר חברה לביטוח בע"מ נ' פלוני, פסקה 19 והאסמכתא המובאת שם (28.6.2012) (להלן: ע"א 3222/10)). בענייננו, גם אם יש טעם בחלק מטענות הצדדים, הרי שהן "מתקזזות" זו עם זו, ובשורה התחתונה אין הצדקה להתערב בסכום הכולל שנפסק.
אכן, המומחה הנוירולוגי לא נחקר על חוות דעתו, זאת בנסיבות שבהן ב"כ הנפגעת הצהירה כי אין בכוונתה לחקור את המומחים הרפואיים ואז חזרה בה, ובענייננו מדובר בפגיעת ראש, שהערכת הנכות התפקודית בגינה אינה מן הקלים (ע"א 4919/09 עזאם נ' בר, פסקה 6 ((14.6.2011). יחד עם זאת, גם אם הנפגעת קופחה במידת מה בשיעור הנכות התפקודית שנקבע ושיעור הגריעה מכושר ההשתכרות, ואיני סבור כך, הרי שמהצד השני, לא ניתן להתעלם מקיומה של נכות קודמת שהוכרה על ידי המומחים הרפואיים ועל ידי המוסד לביטוח הלאומי ומהשלכותיה על בסיס השכר, כטענתה של קרנית.
לנוכח התוצאה אליה הגעתי, לא יעשה צו להוצאות.
ש ו פ ט
השופט א' שטיין:
אני מסכים.
ש ו פ ט
השופטת ד' ברק-ארז:
אני מסכימה עם חברי השופט י' עמית כי דין הערעורים כולם להידחות.
לא ניתן לסיים מבלי להביע תסכול מהמציאות העובדתית שנפרסה נגד עינינו, שאף הובילה לתוצאה מורכבת. ברקעה של ההתדיינות עומדת תאונת דרכים שבה שני כלי הרכב המעורבים לא היו מבוטחים. מדובר אפוא במקרה שביסודו הפרות של חובת הביטוח שבחוק, שלה תולדה לא רק במישור הפלילי, אלא גם במישור של פסיקת הפיצויים. מי שנוהג ברכב ללא ביטוח חשוף לתביעת פיצויים, וזאת נוכח משטר האחריות ה"סגור" שקבוע בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן: החוק) המבוסס על חובת ביטוח אוניברסלית. העובדה שתאונה שהתרחשה מספר עשורים לאחר כניסתו של החוק לתוקף עירבה שני כלי רכב ללא ביטוח היא ודאי מטרידה בהיבט האכיפתי.
להפרת החוק יש במקרה כזה תוצאה עגומה במיוחד – כאשר אמה של קורבן התאונה נתבעת לשפות את קרנית בגין הפיצויים המשולמים לבתה. התוצאה אינה נוחה בעיקר כאשר מביאים בחשבון שתכלית חקיקת החוק הייתה להבטיח את הפיצוי לנפגעי תאונות במנותק משאלות של אשם – וזאת לשם הגשת תכליות סוציאליות. מצב שבו קטינה נפגעת בתאונה, ואמה בסופו של דבר היא הנושאת בחלק מן הפיצוי (לצדו של הנהג האחר שהיה מעורב בתאונה) גורמת לכך שהגשמת תכליתו הסוציאלית של החוק נפגמת במידה מסוימת. יחד עם זאת, בהינתן נסיבות התרחשות התאונה, כפי שהן עולות מקביעותיו העובדתיות של בית המשפט המחוזי, והיעדרו של ביטוח חובה – מדובר בתוצאה בלתי נמנעת.
ש ו פ ט ת
הוחלט כאמור בפסק דינו של השופט י' עמית.
ניתן היום, ג' בתמוז התשפ"א (13.6.2021).
י' עמית, ד' ברק-ארז, א' שטיין
ש ו פ ט |
ש ו פ ט ת |
ש ו פ ט |